Prestaties medewerkers verbeteren

Prestaties van je medewerkers verbeteren: leer van The Chicago Bulls

Prestaties van je medewerkers verbeteren: leer van The Chicago Bulls

Als directeur of leidinggevende kun je elk jaar dezelfde gesprekken voeren met een medewerker over zijn/haar ontwikkelingspunten. Goed bedoelde ontwikkelingsplannen en gesprekken ‘verdwijnen’ in de kast. Een medewerker leert wel maar ontwikkelt niet. Het belemmert de prestaties van je organisatie – helemaal wanneer er meer druk op de organisatie staat. Anderzijds, heb je misschien al eens ervaren wat het je organisatie brengt als een medewerker met motivatie en discipline aan zijn ontwikkelingspunten werkt? Iemand zei ooit: ‘Als leidinggevende word je aangenomen om goede beslissingen te nemen’. Als docent Organizational Behaviour en loopbaancoach geef ik je richtlijnen hoe hiermee om te gaan en laat je zien hoe je de ontwikkeling kunt versnellen, net zoals de Chicago Bulls met het team van Michael Jordan in de jaren’90.

The missing link in prestaties van medewerkers verbeteren: van willen naar doen

Weet je nog de documentaire The Last Dance met Michael Jordan? De Uber fanatieke Jordan lukt het niet om te winnen van Bad Boys team The Detroit Pistons. Terwijl er binnen The Bulls aan talent geen gebrek is. Alles verandert totdat Jordan één beslissing neemt: doortrainen in de zomer en werken aan de achilleshiel van de Bulls. Het obstakel: fysieke en mentale kracht ontwikkelen

Hoe werkt prestaties van medewerkers verbeteren binnen een organisatie?

Ook wij werkende mensen hebben een achilleshiel (ik natuurlijk ook als loopbaancoach en docent).

Deze achilleshiel, datgene wat ons talent belemmert, is vaak niet zichtbaar voor het blote oog. Een achilleshiel zijn innerlijke patronen die zo onderdeel van onszelf zijn dat we ze vaak moeilijk herkennen: twijfel, angst, perfectionisme, piekeren, je eigen waarde weggeven, gebrek aan zelfvertrouwen. Een achilleshiel kun je stap(je) voor stap(je) overwinnen.  Voor mensen die van theorie houden en willen weten waarom dit zo moeilijk te zien is krijgen antwoord via de de ijsberg van McClelland. Het kan soms jaren van onze carrière kosten om tot de essentie door te dringen van onze achilleshiel.

Een achilleshiel met je leidinggevende bespreken en toegeven is niet altijd gemakkelijk.

Het kan soms een beetje knagen aan je zelfbeeld: goed in je vak zijn maar ook behoefte hebben aan een persoonlijke ontwikkeling. Als een leidinggevende bij een functioneringsgesprek dit bespreekt vanuit verbetering in plaats van talent versterken, kan er ook een gevoel van ‘niet goed’ achter blijven bij een medewerker. Dit kan soms demotiverend werken en druk op de onderlinge werkrelatie leggen. Tegelijkertijd hebben medewerkers behoefte aan congruentie: wat jij als leidinggevende eist van je team werkt het beste als jij dat zelf ook in woord en daad doet. Daarmee inspireer je medewerkers en dan volgen ze je eerder.

Van willen naar doen vergt een wisseling tussen inzicht, training en scoren.

Als je datgene scherp hebt wat individuele prestaties belemmert dan breekt de stap aan om dit te vertalen naar ander gedrag. Nogmaals, bij scherp krijgen van wat je belemmert kan het soms even duren voordat je de vinger op de zere plek kan leggen en welk effect dat op je zelf en werkzaamheden heeft. Ik noem dit voortschrijdend zelfinzicht. Vervolgens hoort bij het leren van nieuw gedrag een mix van vallen en scoren (lees ontwikkelen). Een voorbeeld van gedragsontwikkeling van de achilleshiel: van passief agressief naar assertief zal iemand ook de weg bewandelen langs agressief gedrag. Dit betekent dat sommige kleine stappen zoals per e-mail ‘nee zeggen’ tegen een collega lukt maar ‘nee’ tegen assertieve en veeleisende klanten meer training vergt om dit diplomatiek te doen en bij jezelf te blijven. Ontwikkeling kent verschillende niveau’s van ontwikkeling en sleutelwoord is blijven trainen en onderdeel van jezelf maken. Eigenlijk net zoals Jordan en The Bulls tegen de Detroit Pistons: achter de schermen. Bekijk hier op YouTube het resultaat. Jordan, die won mede dankzij dit de NBA finale, wat zou het voor jouw organisatie opleveren ontwikkeling van een achilleshiel van een medewerker? Kortom: bouw aan je droom (of doelstelling) en de droom bouwt aan jou.

Competentie coaching kan de prestaties van je medewerkers eerder versterken:

Een leidinggevende kan er voor kiezen om het uit te besteden en zijn tijd en energie te richten op andere beslissingen en tegelijkertijd het willen aanbieden om het proces te versnellen van een medewerker. Sinds 2017 bieden wij competentie coaching aan om medewerkers, en soms ook leidinggevende die hun congruentie willen versterken, te helpen de competenties van medewerkers te versterken.

Afhankelijk van de lengte van een traject kan het de volgende resultaten voor je opleveren:

  • Verminderen van ‘blinde vlekken’, weerstand en ineffectief gedrag van medewerkers tijdens werk en gesprekken met leidinggevenden.
  • Ontwikkeling van specifieke (ontbrekende) vaardigheden en competenties van medewerkers die bijdragen aan welzijn en prestaties van de medewerker en organisatie
  • Vergroten van zelfsturing van de medewerker (dit betekent: zichzelf motiveren, verantwoordelijkheid nemen voor keuzes, effectiever met tijd omgaan en meer doelen stellen en bereiken)
  • Leervermogen te versterken en daarmee specifieke vaardigheden en competenties blijven ontwikkelen en toepassen

Wil je meer weten? Lees hier meer over competentie coaching.

Cliëntervaringen

Als je nieuwsgierig bent naar hoe andere cliënten onze samenwerking hebben ervaren en wat ze sindsdien hebben bereikt, neem dan vooral een kijkje op de LinkedInpagina van loopbaancoach ‘Tom Oor’ onder het kopje ‘aanbevelingen’.

Vrijblijvende kennismaking

Wil je een vrijblijvende kennismaking inplannen, kan dat hier via de digitale agenda van Tom Oor. Heb je nog andere vragen kun je deze telefonisch stellen of een e-mail sturen naar tom@9ways.nl. Als hij aan het coachen is neemt hij binnen 48 uur contact met je op.