Hoe ziet een outplacement traject eruit?

Outplacement traject

Met een outplacement budget op zak wil je nu een keuze gaan maken voor een outplacementtraject die bij jou past. Er zijn aardig wat leveranciers die ieder weer een eigen outplacement expertise hebben. Ben je hoger opgeleid (hbo-werkniveau en hoger) dan behandelt dit artikel waar je op dient te letten bij een keuze voor een outplacementtraject.

De fasen van een outplacementtraject

Bij outplacement kun je kiezen in welke fase van begeleiding jij je wilt versterken om nieuw werk te veroveren of een ‘carrière switch’ te maken. Bij 9 Ways Talent & Career Development kunnen we je in alle fase begeleiden. Afhankelijk van je behoefte en budget kan het zinvol zijn om te bepalen waar extra focus dient te liggen om je weer vooruit te helpen.  Welke fasen zijn er bij een outplacement traject?

Fase 1 – Heroriënteren op werk en loopbaan

Stilstaan bij je drijfveren, talenten en expertise en van daaruit scherp krijgen welke mogelijke functies op de arbeidsmarkt weer bij je passen.

Fase 2 – Positionering

Dit gaat over een duidelijk verhaal naar potentiele werk en of opdrachtgevers laten zien. Centraal staat hier een duidelijk profiel en aantonen van hoe je waarde hebt toegevoegd. Concreet betekent LinkedIn profiel opstellen en verschillende curricula vitae. Werkgevers selecteren tegenwoordig in 7 – 14 seconden of je op de juiste stapel komt.

Fase 3 – Arbeidsmarkt tactieken

Je wilt nu zo veel mogelijk interessante werkgevers en vacatures in kaart brengen. Bovendien wil je eerder in gesprek raken dan de massa om je positie te verstevigen. 30% van de vacatures zijn niet zichtbaar en worden toch ingevuld.

Fase 4 – Sollicitatiegesprekken

Een sollicitatieprocedure kan uit meerdere gesprekken en assessments bestaan. In deze fase wil je een echt gesprek voeren met je toekomstige werkgever. Ruimte geven en ruimte nemen. Goede antwoorden en relevante vragen stellen. Dit zijn vaardigheden en houdingen die je kunt oefenen om een goed gesprek te voeren.

Valkuilen voor het kiezen bij outplacement

 

Te snel tot actie overgaan en de oriëntatiefase overslaan. Valkuil 1 is dat mensen denken dat outplacement wel leuk is maar niet zozeer noodzakelijk. De gedachte heerst: ‘ik weet zelf wel welke functies er zijn op de arbeidsmarkt wat er goed past en hoe ik daar kom’. Een wijs iemand zei ooit: je weet niet wat je niet weet. Vaak zijn we ons niet bewust van onze blinde vlekken of onbewuste incompetentiegebieden. Het risico dat als je onvoldoende stil staan bij je diepere drijfveren en wat je energie geeft, je over een paar jaar weer gedwongen wordt te veranderen. Weer een verandering kost tijd en energie.

Veel meer weerstand krijgen bij een andere richting in je werk. Als je bij heroriëntatie op je werk wat anders wilt gaan doen dat je huidige expertise je het moeilijker krijgt om dit te realiseren. Uitzondering zijn extreme schaarste beroepen en sectoren. Hoe werkt dit? In theorie is de gedachte vaak dat je competenties hebt die overdraagbaar zijn maar in de realiteit selecteren werkgevers meer op aantoonbare ervaring. Wil je deze koers succesvol realiseren dien je gepaste stappen te zetten op de arbeidsmarkt anders kun je niet concurreren met anderen. De valkuil hier is dat mensen onvoldoende investeren in hun positionering, arbeidsmarkttactieken en gesprekken voeren. Je hebt hierdoor wel je koers scherp maar je realiseert deze onvoldoende door te veel weerstand. Ik hoor wel eens: ’ik heb wel 100 brieven gestuurd er gaat alleen geen deur open’. Dit terwijl de hypotheek en andere kosten gewoon doorgaan. Dit is een fase van investeren in jezelf en vaardigheden ontwikkelen.

Nagaan waar jou behoefte ligt

Om je te helpen voorbereiden is onderstaande checklist opgesteld. Hierin kun je per fase nagaan in hoeverre je antwoorden hebt op de vragen en of gedaan hebt wat er gevraagd wordt. Je kunt hier dus verder aanscherpen waar je behoefte aan hebt. Heb je het duidelijk en wil je weten hoe een outplacementtraject er bij ons uitziet? Kijk eens hier voor meer informatie.

Fase 1 – Een juiste koers in werk en loopbaan

 

Werkenden denken in deze fase vaak aan een volgende functie. Terwijl het in deze fase zinvol kan zijn om uit te zoomen en stil te staan bij jezelf: wat drijft mij in werk en loopbaan, waar ben ik goed en wat wil en kan ik de op arbeidsmarkt?

De valkuil is hier focus op de banen die direct binnen bereik liggen en daarbij vergeten in te spelen op functies die beter zouden passen. Een voorwaarde voor toekomstig succes is een baan die bestaansrecht heeft op de arbeidsmarkt maar ook goed past bij sterke kanten en drijfveren. Dit hoeft niet per se de voor de hand liggende stap te zijn. Durf je ruimte te dromen en dit ook concreet te maken?

Vragen aan jezelf:

 

  1. Weet je waar je sterke kanten en zwakke kanten liggen (heb je deze op papier op geschreven en kun je zien hoe je deze praktisch kunt inzetten in werk?)
  2. Weet je wat je drijft in werk en loopbaan en heb jij je energiegevers en zuigers voor ogen? (kun je daar ook steeds effectiever mee omgaan?)
  3. Neem jij je eigen dromen en ambities serieus of onderdruk je deze en ga je voor het rationele?
  4. Kun je een professionele missie formuleren en vertalen naar concrete functies?
  5. Weet je waar de kansen liggen op de arbeidsmarkt die ook toekomstbestendig zijn?
  6. Weet jij welke acties leiden tot het realiseren van je koers? (Niet alle acties zijn even effectief en doeltreffend)
  7. Als je wilt ondernemen. Heb je een ondernemersplan die strategisch is maar ook past bij de persoonlijkheid van de ondernemer? Kun jij op een handige manier je ondernemersplan omzetten in resultaten?

Fase 2 – Een onderscheidende positionering

 

De volgende fase is een duidelijk profiel en brief op te stellen. Het doel is hier om jezelf ‘te positioneren’ als een aantrekkelijke kandidaat. Zowel curriculum vitae als brief worden gescand in een aantal seconden. Lukt dit niet, verlies je veel tijd aan schrijven en opstellen.

De valkuil is te veel willen vertellen en geen keuze maken in het profiel. Een werkgever haakt direct af. Als je gekozen wilt worden houd je dit in gedachte:

 

“The basic approach of positioning is not to create something new and different, but to manipulate what’s already up there in the mind, to retie the connections that already exist.”
― Al Ries, Positioning: The Battle for Your Mind: The Battle for Your Mind

 

Vragen aan jezelf:

  1. In hoeverre heb je een overkoepeld curriculum vitae en deze aangepast aan 3 cv’s per functiegebied?
  2. Heb je een duidelijk profiel van 2 zinnen zonder een lijst van persoonlijke eigenschappen?
  3. Heb je een professionele foto die ondersteunend is aan je functie?
  4. Heb je een opbouwend verloop in je ervaringen of leg je de stappen helder uit?
  5. Zijn je functie titels ondersteunend aan je toekomstfunctie?
  6. In hoeverre zijn je ervaringen al onderdeel van je toekomstfunctie en benoem je deze?
  7. Beschrijf je taken en resultaten per functie (het liefst key performance indicators)?

 

Fase 3 – Arbeidsmarkttactieken

 

30% van de vacatures zijn niet zichtbaar en worden toch ingevuld. Hoe kun je op zoveel mogelijke interessante vacatures solliciteren en in goede gesprek voeren met werkgevers?

Vragen voor jezelf:

  1. In hoeverre ken ik alle tactieken die je kunt benutten om vacatures op het spoor te komen?
  2. In hoeverre is je aanpak realistisch? (Je wilt niet te veel tijd verdoen aan gesprekken die niks opleveren)
  3. In hoeverre is je benadering effectief (wat is het percentage dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek)?
  4. In hoeverre balanceer je assertiviteit en agressiviteit bij in gesprek raken?
  5. Wat doe je als je moeite hebt met assertiviteit en toch aan het werk wilt?

 

 

 

Fase 4 – Sollicitatiegesprekken

 

Vragen voor jezelf:

  1. In hoeverre neem je een juiste houding aan tussen plaats in nemen en ruimte geven?
  2. In hoeverre ontstaat er een echte dialoog?
  3. In hoeverre kun je impliciet je toegevoegde waarde kenbaar maken zonder te verkoperig over te komen?
  4. In hoeverre heb je een pitch klaar waarin jij je verhaal duidelijk neerzet zonder weerstand op te roepen?
  5. Hoe zorg je voor een voorbereiding waarbij je complimenten krijgt van je gesprekspartner?
  6. Hoe stel je relevante en doordachte vragen?
  7. Hoe geef je heldere en doordachte antwoorden op moeilijke vragen?
  8. Hoe zorg je ervoor dat je gesprekspartner enthousiast wordt?

Succes met de verandering. De Deens filosoof Kierkegaard zei ooit mooi: ‘life must be lived forward and understood backwards’. Soms helpt stil staan en reflectie om vooruit te gaan.

9 Ways Talent & Career Development

9 Ways is een loopbaancoaching praktijk gespecialiseerd in de begeleiding van hoogopgeleide professionals. Door de jaren heen tientallen tot honderden professionals begeleidt van bekende ondernemingen zoals Google, ABN Amro en PriceWaterHouseCoopers tot medewerkers van midden en kleinbedrijven. Wil je meer info over onze outplacement trajecten kijk gerust eens hier.