Waarom mensen hun droombaan niet realiseren?

Heb je als kind ooit wel eens fikkie gestookt met de zon, een vergrootglas en een stuk krantenpapier? Dit vuur ontstaat alleen als je het vergrootglas op precies de juiste afstand houdt – niet te ver niet te dichtbij. Anders gebeurt er niks, echt helemaal niks.

Zo is het ook bij je droombaan realiseren. Als jij je innerlijke vuurtje – jouw bron van motivatie en talenten – niet specifiek richt op iets met sterke toegevoegde waarde word je niet zo succesvol als je kan. In onze samenleving krijg je dan middelmatigheid in werk terwijl er zo veel meer mogelijk is:

  • In de Verenigde Staten gebruikt 50% van de samenleving zijn sterke punten niet (voor hoger opgeleiden is dat lager)[1]
  • 19% van de hoger opgeleiden heeft burn-out cijfers omdat werk niet aansluit bij hun energiebronnen.[2]
  • 80% van de professionals met minder dan 10 jaar werkervaring overwegen om van baan te wisselen[3]

Terwijl als je jouw innerlijke vuurtje wel richt op iets met sterke toegevoegde waarde je net zo succesvol kan worden als:

  • Pieter van den Hoogenband was slecht in voetballen maar drievoudig olympisch kampioen, zestienmaal Europees kampioen en eenmaal wereldkampioen.
  • Vincent Van Gogh stierf arm en onbekend terwijl Alfons Mucha – Tjechisch kunstenaar- wereldberoemd was in zijn tijd vanwege zijn reclameaffiches.
  • Als je een goede copywriter bent kun je 80 euro per uur verdienen maar als je een hele goede speechtwriter bent wordt dit al 300 – 500 euro per uur.

Ik ben Tom Oor gediplomeerd loopbaancoach en onderdeel van de beroepsvereniging van loopbaancoaches en gespecialiseerd in loopbaan en talentontwikkeling van hoger opgeleiden (tot en met 45 jaar). In dit artikel deel ik inzichten met je voor vragen die veel voorkomen bij mijn coaches en misschien ook bij jou spelen?

Rijk worden is niet een doel maar een middel

Ik zeg niet dat je rijk moet worden want rijk is meer een gevolg van jouw drijfveren en talenten richten op iets van waarde. Trouwens boven de 75.000 euro voegt geld amper wat toe aan emotioneel welzijn. Viktor Frankl legt dat nooit uit waarom je niet naar rijkdom dient te streven:

“Don’t aim at success. The more you aim at it and make it a target, the more you are going to miss it. For success, like happiness, cannot be pursued; it must ensue, and it only does so as the unintended side effect of one’s personal dedication to a cause greater than oneself or as the by-product of one’s surrender to a person other than oneself.

Mensen die niet in toegevoegde waarde denken en handelen krijgen extra weerstand in hun loopbaan. Sommige schuiven hun droombaan voor zich uit omdat ze die link niet goed zien. Dan blijven ze in hun oude werk terwijl dat minder voldoening geeft en er misschien ook wat knaagt – vanbinnen is er een droom.

Sommige mensen willen wel voor hun droombaan gaan en hun talent verzilveren maar belanden in de middelmatigheid. Ze vinden wel iets in hun nieuwe vakgebied maar niet datgene wat naadloos aansluit waardoor ze meer energie krijgen en toegevoegde waarde leveren.

Marktgericht denken brengt je succes

Zoals we eerder bespraken, marktgericht is je innerlijke bronnen vertalen naar specifieke toegevoegde waarde in een economie. Bij het realiseren van een droombaan zie je dat mensen onvoldoende denken in termen van behoefte van een markt. Mensen denken dan ‘ik wil consultant worden’ of ik ‘ik wil creatieve marketeer worden’. Mensen blijven deels in deze hangen omdat ze niet beseffen dat het veel specifieker kan. Waarmee je ook eerder succesvol wordt.

Een voorbeeld van marktgericht denken

Als je creatieve marketeer veel specifieker maakt, bijvoorbeeld: creatieve marketeer binnen de IT-consultancy om hen te helpen hun conversie te vergroten bij digitale lead generation, dan ga je meer toegevoegde waarde leveren omdat jij je niet meer richt op iedereen maar een specifieke uitdaging. Daar hebben bedrijven behoefte aan.

Die behoefte zou daar als volgt uit kunnen zien. Tegenwoordig hebben bedrijven hun marketingfunnels – een soort van trechter waarin klanten komen die interesse hebben tot uiteindelijke koper – geautomatiseerd. Dat wil zeggen dat potentiële klanten op een automatische manier online benaderd worden met software en standaard teksten. Dit werkt natuurlijk niet, omdat klanten zich een robot voelen en de tekst niet goed aansluit. De aanpak die succesvol kan zijn is dan ‘high tech’ en ‘high touch’ zodat je mensen ook weet te raken en interesseren.  Daar heb je dan een creatieve marketeer voor nodig, iemand die psychologisch slim en creatief is. Die bijvoorbeeld online en offline samen kan integreren. Zitten er marketeers tussen die dit lezen? Doe er je voordeel mee, ik weet zeker dat het je (anno 2021) succesvol gaat maken.

Dit geldt ook voor jou: vertaal je kracht naar een specifieke marktgerichte behoefte om eerder succesvol te worden. Zodat het je meer energie geeft en meer toegevoegde waarde oplevert voor jou en je werk of opdrachtgevers. En, dat is ook in euro’s zichtbaar.

Ik wens je veel succes en zet hem op.

[1] https://news.gallup.com/poll/157397/half-don-strengths-throughout-day.aspx

[2] https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2020/11/verzuimkosten-door-werkstress-lopen-op-tot-3-1-miljard/

[3] https://fd.nl/economie-politiek/1332812/helft-jonge-werkenden-wil-binnen-twee-jaar-van-baan-wisselen